Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Veel gestelde vragen over bezoekersparkeren

Krijgt u visite? Ook dat kunt u vanaf 2022 regelen via het digitaal systeem. Maar wie kan dat dan aanvragen? Wat kost dat? Hoe werkt dat? En wat als u digitaal niet zo handig bent? Antwoorden op deze en meer vragen vindt u in de lijst met meest gestelde vragen.

De lijst wordt regelmatig aangevuld als blijkt dat er nieuwe vragen leven.

Vul hieronder één of meerdere trefwoorden in om te zoeken

Kijk voor alle informatie op de website van rijksoverheid.nl

In Heerlen gelden de volgende aanvullingen op het beleid van de rijksoverheid:

  • In de gemeentelijke gebouwen moet u een mondkapje dragen omdat een coronatoegangsbewijs (CTB) daar niet verplicht is.
  • Vrijstelling: Bent u professioneel aanwezig is bij de huwelijksvoltrekking (ABS, bode, fotograaf) dan heeft u geen CTB nodig.
  • Huwelijken in het gemeentehuis zijn openbaar. Een CTB is niet nodig.
  • Huwelijken in een horecagelegenheid zijn wel CTB-plichtig. De ondernemer is verantwoordelijk voor de CTB-controle.
  • Wil het bruidspaar geen CTB-plicht, dan kunt u in het uiterste geval de trouwceremonie verplaatsen naar een beschikbare locatie in het gemeentehuis.
  • Als een van de aanstaande echtgenoten geen CTB bij zich heeft voor een huwelijk in een horecalocatie, dan kunt u in het uiterste geval uitwijken naar een trouwzaal van het gemeentehuis.

Maak zoveel mogelijk gebruik van onze digitale dienstverlening.  En kom alleen in dringende gevallen naar de publiekshal van de gemeente of stel uw komst uit . Bezoek aan de publiekshal is alleen op afspraak mogelijk. In de publiekshal is het verplicht om een mondkapje te dragen.

De publiekshal is geopend:

  • maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 16.00 uur
  • donderdag van 8.30 tot 20.00 uur. 
  • De publiekshal is in de Geleenstraat  25. 

Het maanplein is alleen open op afspraak.
Het call center is open van 8.30 tot 17.00 uur. 

Bij de gemeente kunt u geen papieren coronabewijs aanvragen.

Als u DigiD hebt:

  • Ga naar de website  coronacheck. En kijk bij: Liever een papieren bewijs?
  • Met uw DigD inlog vraagt u dan een papieren bewijs aan. Houd uw persoonsgegevens en Burgerservicenummer (BSN) bij de hand als u belt. Het papieren coronatoegangsbewijs krijgt u dan binnen 5 werkdagen thuis bezorgd. Het bewijs blijft een jaar geldig. 

Als u geen DigiD hebt:

  • Ga naar de website Formulier Coronabewijs aanvragen
  • Druk het formulier af en vul het in. U hebt alleen uw BSN nummer en postcode nodig.
  • Stuur het formulier gratis naar het ministerie van VWS.
  • U ontvangt het coronabewijs na minimaal 5 werkdagen per post.

Als u vragen hebt kunt u bellen met de helpdesk:

  • 0800-1421 (gratis)
  • +31 70 750 37 20  als u vanuit het buitenland belt
  • Bereikbaar van maandag t/m zondag 08.00 – 20.00 uur

Aantal personen is inclusief bruidspaar, getuigen en de trouwambtenaar, door de 1,5 meter maatregel: 

- Twee gezusters: 20   
- Kasteel Hoensbroek: 20
- Auberge de Rousch: afhankelijk van de gereserveerde ruimte. Stem dit met de locatie af.
- Terworm: 30

  • Het maximaal aantal personen is inclusief bruidspaar, getuigen, babs en fotograaf;
  • Er geldt een mondkapjesplicht. Dit betekent dat bij het betreden van de locatie iedereen een mondkapje draagt. Deze mag u af doen als iedereen op zijn of haar plek zit;
  • Voor de ceremonie geldt geen coronatoegangsbewijs. 

Volg tijdens een bruiloft wel de basisregels tegen de verspreiding van het coronavirus. Dus was uw handen goed en vaak, houd 1,5 meter afstand en schud geen handen. Blijf thuis bij klachten en zorg voor voldoende frisse lucht. Ook als u al gevaccineerd bent.
Voor huwelijksfeesten en -recepties gelden de coronaregels voor evenementen. Let vanaf op de regels voor de sluitingstijd en het coronatoegangsbewijs.
Voor een feest of receptie in bijvoorbeeld een restaurant, zaal of op het terras gelden de coronaregels voor de horeca. Thuis is het advies om 4 gasten te ontvangen per dag.

Ja, de  bewaakte fietsenstalling is open op de volgende tijdstippen:

  • maandag tot en met zaterdag: van 7.00 -  21.00 uur
  • zondag: van 12.00 tot 18.00 uur, dit in verband met de aangescherpte coronamaatregelen

Als de coronaregels veranderen, bekijken we de openingstijden van de fietsenstalling ook opnieuw.

Het Maanplein is open voor afspraken over tot Inkomen, Schuldhulpverlening, re-integratie of Leerplicht /RMC.

In de publiekshal hebben we extra voorzorgsmaatregelen genomen om klanten zo veilig en verantwoord mogelijk te kunnen ontvangen. Bij bezoek aan het Maanplein vragen we klanten om rekening te houden met de volgende punten:

  1. Klanten zijn alleen welkom op afspraak.
  2. Heeft u last van koorts, keelpijn, hoesten, niezen of andere verkoudheidsklachten, kom dan niet.
  3. Houdt u aan de tijd van de afspraak. Kom op tijd, niet te vroeg of te laat.
  4. Ga vooraf thuis naar het toilet.
  5. Kom alleen naar uw afspraak. Alleen als het echt noodzakelijk is, mag een tweede persoon meekomen. Stem dit vooraf af met de consulent.
  6. Kom alleen als u een afspraak heeft.
  7. We werken met een maximaal aantal bezoekers binnen in de hal. De gastheer, gastvrouw of beveiliger geeft aan als de volgende wachtende naar binnen kan.
  8. Er zijn beperkte zitplaatsen en we hebben de vloer gemarkeerd met bewegwijzering en de 1,5 meter afstand.
  9. We hebben plexiglas-schermen geplaatst voor de receptie en de balies.
  10. We zorgen bij de balies voor voldoende ruimte om afstand te houden.
  11. We hebben extra hygiënemaatregelen genomen.
  12. Omdat u geen coronatoegangsbewijs hoeft te laten zien is het dragen van een mondkapje verplicht.

In het algemeen geldt, houd rekening met elkaar en volg de adviezen van onze medewerkers op. Heeft u nog vragen, schroom dan niet telefonisch contact met ons op te nemen.

  • Het Maanplein is alleen open op afspraak. Een afspraak kun je maken met de mensen van het sociaal domein. 
  • Post mag in de daarvoor bestemde brievenbus.
  • Wij willen u vragen om zoveel mogelijk gebruik te maken van digitale en telefonische mogelijkheden.
  • Alle (inloop) spreekuren & workshops zijn geannuleerd.
  • Heeft u vragen over uw uitkering, bijzondere bijstand of andere aanvragen? Dan kunt u ons bereiken op de volgende nummers 045-5603900 en 045-5604900 (Het aanleveren van stukken en indienen van aanvragen bij voorkeur per mail).
  • Heeft u vragen over schuldhulpverlening? Neem dan contact op met uw consulent of bel onze administratie op 045-5604566. (Het aanleveren van stukken en indienen van aanvragen bij voorkeur per mail).
  • Heeft u vragen over uw re-integratie? Neem dan contact op met uw consulent.
  • Heeft u vragen over leerplicht/RMC of wilt u een consulent spreken? Neem dan contact per mail via: info@vsv-parkstad.nl
  • Voor alle andere vragen kunt u ons bereiken op ons algemene nummer 045-5605040. 

De gemeente houdt zich aan de landelijke maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Bij onze publiekshal kunt u alleen op afspraak terecht. Dit kan betekenen dat de aanvraag van bijvoorbeeld uw reisdocument of rijbewijs langer duurt dan normaal. Ook kunnen de wachttijden aan de telefoon oplopen. Kijkt u daarom eerst of u uw aanvraag vanuit thuis online kunt regelen op www.heerlen.nl
Voor het afhalen van uw reisdocument of rijbewijs hoeft u geen afspraak te maken. 

In de publiekshal moet u een mondkapje dragen, omdat een coronatoegangsbewijs in deze openbare ruimte niet nodig is.

Voor de evenenemten geldt: De meeste evenementen zijn verboden. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

Zie voor meer informatie onze website https://www.heerlen.nl/melding-of-vergunning-organiseren-evenement.html

Bezoeken van evenementen

Wilt u naar een evenement of activiteit in Nederland? Dan vraagt de organisator van het evenement u om een coronatoegangsbewijs. Dit kan een negatieve testuitslag zijn, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona. U kunt deze 3 coronatoegangsbewijzen laten zien via de CoronaCheck-app.
Voor evenementen heb je de CoronaCheck-app nodig. Je logt in met DigiD en je kunt daar een vaccinatiebewijs, testbewijs (via ophaalcode) of herstelbewijs uploaden.
Je krijgt dan een QR-code die je kunt laten scannen bij de ingang van het evenement. Vergeet niet om ook een identiteitsbewijs mee te nemen. De persoon bij de ingang vergelijkt de gegevens van het legitimatiebewijs met die in het coronatoegangsbewijs.

Heeft u vragen, neem dan contact op ons via Gemeente Heerlen: 14045. 

Alle maatregelen rondom corona vindt u op de website van Rijksoverheid.

Basismaatregelen blijven gelden. 

Bij klachten: blijf thuis, doe een zelftest en laat u testen bij de GGD bij een positieve uitslag.
Ook als u al geprikt bent.

Er gelden nieuwe tarieven voor het parkeren op straat in het centrum van Heerlen. Het eerste uur is dan niet meer gratis. Het tarief voor parkeren op straat is €1,- per uur. Dit geldt bij alle betaalde straatparkeerplaatsen, dus ook de betaalde plaatsen in de vergunningsgebieden.
Wil je voor een gunstig tarief langer parkeren? Dan kun je terecht op Nieuw Eyckholt voor €1,- per dag. Zie onze website voor meer informatie .

Datum nieuwsbericht

2 maart 2021

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.