Soms is het moeilijk mee te doen in de maatschappij. Vaak kunnen mensen in uw omgeving dan helpen. Ook kunt u met uw hulpvraag bij de gemeente terecht.
Ziekte, een beperking of ouderdom kunnen ervoor zorgen dat u niet meer alles zelf kunt doen of regelen. Bijvoorbeeld:
U neemt telefonisch contact op met het sociaal buurtteam en kiest keuze 2.
We bespreken met u welke problemen u in het dagelijks leven tegenkomt en welke oplossingen er zijn. We willen graag dat u zo lang mogelijk zelfstandig kunt blijven wonen. Dat u mee kunt doen in de maatschappij en wat daarvoor nodig is.
In het gesprek bespreken we de volgende onderwerpen:
We bekijken wat u zelf nog kunt en/of mensen uit uw omgeving u kunnen helpen. Denk aan uw partner, kinderen, familie, vrienden of buren.
Misschien zijn er voorzieningen in de buurt, zoals:
U mag een persoonlijk plan inleveren over welke hulp u nodig hebt. De gemeente houdt hier rekening mee, maar beslist wel welke voorziening u krijgt.
Als het nodig is, regelt de gemeente voor u een persoonlijke oplossing. Dit heet een maatwerkvoorziening. Voorbeelden daarvan zijn een scootmobiel, huishoudelijke hulp, een traplift of een taxipasje van Omnibuzz.
Voor een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo kan een eigen bijdrage gelden:
Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) int de eigen bijdrage. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de website van het CAK.
Het CAK is ook telefonisch bereikbaar via 0800-1925.
Zo meldt u uw hulpvraag bij de gemeente:
Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.