Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Meedoen in de maatschappij

Soms is het moeilijk mee te doen in de maatschappij. Vaak kunnen mensen in uw omgeving dan helpen. Ook kunt u met uw hulpvraag bij de gemeente terecht.

Ziekte, een beperking of ouderdom kunnen ervoor zorgen dat u niet meer alles zelf kunt doen of regelen. Bijvoorbeeld:

  • U kunt uw huis niet meer schoon houden.
  • U kunt geen gebruik meer maken van het openbaar vervoer.
  • U heeft moeite om invulling te geven aan uw dag.

U neemt telefonisch contact op met het sociaal buurtteam en kiest keuze 2. 

We bespreken met u welke problemen u in het dagelijks leven tegenkomt en welke oplossingen er zijn. We willen graag dat u zo lang mogelijk zelfstandig kunt blijven wonen. Dat u mee kunt doen in de maatschappij en wat daarvoor nodig is.  
In het gesprek bespreken we de volgende onderwerpen: 

  • Het verplaatsen in uw buurt en in de regio. Heeft u bijvoorbeeld een scootmobiel of taxipasje van Omnibuzz nodig?
  • Het normaal gebruik maken van uw woning. Heeft u bijvoorbeeld een traplift nodig, hulp in het huishouden of thuisbegeleiding?
  • Andere mensen ontmoeten. Wilt u bijvoorbeeld graag een dagbesteding?

We bekijken wat u zelf nog kunt en/of mensen uit uw omgeving u kunnen helpen. Denk aan uw partner, kinderen, familie, vrienden of buren.
Misschien zijn er voorzieningen in de buurt, zoals: 

  • een klusjesdienst
  • een maaltijdservice
  • vrijwilligers die helpen met de administratie of klusjes 

U mag een persoonlijk plan inleveren over welke hulp u nodig hebt. De gemeente houdt hier rekening mee, maar beslist wel welke voorziening u krijgt.
Als het nodig is, regelt de gemeente voor u een persoonlijke oplossing. Dit heet een maatwerkvoorziening. Voorbeelden daarvan zijn een scootmobiel, huishoudelijke hulp, een traplift of een taxipasje van Omnibuzz. 

Voor een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo kan een eigen bijdrage gelden:

  • Deze eigen bijdrage is maximaal € 19,00 per maand.
  • Inwoners met een inkomen op bijstandsniveau, hoeven geen eigen bijdrage te betalen. 

Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) int de eigen bijdrage. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de website van het CAK. 
Het CAK is ook telefonisch bereikbaar via 0800-1925. 

Zo meldt u uw hulpvraag bij de gemeente:

  • U neemt contact op met de gemeente. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag dat ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger.
    • Heeft u niemand in uw omgeving die u met de melding kan helpen? Er zijn organisaties die cliëntondersteuning bieden en u met de hulpvraag kunnen helpen.
  • De gemeente maakt met u een afspraak voor een gesprek. Bij dit gesprek mag iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld uw partner of een cliëntondersteuner.
  • Tijdens het gesprek bespreekt u uw hulpvraag met de gemeente. U bespreekt de volgende zaken:
    • Wat kunt u nog zelf?
    • Wat kunnen mensen in uw omgeving voor u doen?
    • Zijn er gemeentelijke voorzieningen die uw probleem kunnen oplossen?
  • Na het gesprek schrijft de gemeente een verslag.
  • Staat in het verslag dat u een maatwerkvoorziening nodig heeft? Dan kunt u een aanvraag doen bij de gemeente. Het is soms mogelijk om een maatwerkvoorziening als persoonsgebonden budget (pgb) te ontvangen.

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.