Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Inschrijven voor een sociale huurwoning

Zoekt u een sociale huurwoning? Schrijf u dan in bij de organisatie die sociale huurwoningen verdeelt.

Veel aanbieders in de sociale sector bieden hun woningen aan via Thuis in Limburg. Meer informatie vindt u bij handige links.

Een sociale huurwoning is bedoeld voor mensen met een inkomen tot een bepaalde grens. Verdient u meer, dan komt u meestal niet in aanmerking. Alleen een klein deel van de sociale huurwoningen wordt verhuurd aan mensen met een hoger inkomen.

Er is vaak een wachttijd. Deze verschilt vaak per wijk. Bent u met spoed op zoek naar een huis? Misschien kunt u dan een urgentieverklaring aanvragen.

Samen met de gemeente hebben alle woningcorporaties in Heerlen een urgentieregeling ingesteld om mensen in sociale noodsituaties snel aan een woning te helpen. U vraagt zelf een urgentieverklaring aan om voorrang te krijgen bij het vinden van een woning. Een deskundige en onafhankelijke commissie overlegt of uw situatie urgent genoeg is voor de regeling.

Een aanvraag doen kan op de website van Woonurgentie Heerlen

De voorwaarden om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning zijn:

  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U bent Nederlander of heeft een geldige verblijfstatus.
  • U bent economisch of maatschappelijk gebonden aan de regio.
  • Voor de meeste sociale huurwoningen geldt een inkomensgrens:
    • Woont u alleen? Dan mag uw inkomen maximaal € 47.699 zijn.
    • Wonen er meer mensen in uw huis? Dan mag uw inkomen € 52.671 zijn.

U staat ingeschreven bij een organisatie die de sociale huurwoningen in deze gemeente verdeelt.

Heeft u een inkomen boven de inkomensgrens? Neem dan contact op met de verhuurorganisatie.

Inschrijven brengt soms extra kosten met zich mee.

Een aanvraag voor urgentie doen kost u niets. We weten dat er organisaties zijn die aanbieden om u te helpen bij de urgentie-aanvraag. Ze vragen daar veel geld voor. Ons advies: maak daar geen gebruik van. 

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.