Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.

Selecteer de typen cookies die u wilt accepteren.

Strictly necessary cookies
These cookies are strictly necessary to enable you to move about the site or to provide certain features you have requested.
Functionality cookies
These cookies enhance the functionality of website by storing your preferences.
Performance cookies
These cookies help to improve the performance of the website, providing a better user experience.
Online behavioral advertising cookies
These cookies are used to tailor the advertising to each user.
Meer weten...

het Bidboek

Met het Bidboek Urban Heerlen heeft ons centrum plannen voor jaren. Aan de hand van 25 concrete ambities zijn projecten en evenementen, duidelijk en overzichtelijk gepresenteerd.

Werken aan Heerlen-Centrum

Voor de realisatie van al deze voornemens is 2020 is een belangrijk ijkpunt. In dat jaar is de IBA-tentoonstelling. Heerlen wil dan aan iedereen die het maar weten wil, laten zien dat het voortvarend op weg is met de duurzame ontwikkeling van de stad.

De binnenstad van Heerlen wordt de stedelijke woonkamer van de regio. De focus ligt op duurzame ontwikkeling: de krachtige economische motor zorgt voor werkgelegenheid, er is een uiteenlopend cultureel aanbod, de stad is milieubewust, creatief, goed bereikbaar, toekomstbestendig en heeft een aanvullende functie op steden in de omgeving. Heerlen krijgt een wezenlijk ander centrum. Eén dat meebeweegt op de maatschappelijke ontwikkelingen in de regio.

Resultaten

De verschillenden partijen willen de komende jaren zichtbare resultaten boeken voor het urban karakter van de stad en Heerlen duurzaam versterken. Hiervoor willen ze samen 30 miljoen euro inzetten. De eerste resultaten zijn de komende jaren al te zien. In het tentoonstellingsjaar van IBA (2020), worden de gezamenlijke successen uiteraard ook volop geëtaleerd.

Urban profiel

Heerlen heeft een urban profiel: op plekken rauw, experimenteel, eigentijds, innovatief, jong en creatief van geest. Deze urbane beleving is vooral tastbaar in de binnenstad van Heerlen. Door hier sterk op in te zetten, verbetert de bestaande kracht en identiteit van de regio. Er zijn vier verschillende urbane sferen: ’Urban Experience’, ‘Urban Heritage’, ‘Urban Culture’ en ‘Urban Living’. In deze gebieden ligt de oorsprong van elementen die door de hele stad voelbaar zijn.

Meer info

Lees verder in het bidboek (download pdf) of bekijk het filmpje Urban Heerlen  (op Youtube)!

Urban Race door Heerlen