Digisterker: Werken met e-overheid

Digitale vaardigheden zijn belangrijk. U kunt steeds meer zaken met de elektronische overheid (e-overheid) doen via internet. Bijvoorbeeld uw gegevens doorgeven als u verhuist, bijzondere bijstand aanvragen of doorgeven dat u gaat trouwen. 

Wilt u gemakkelijk en snel uw weg vinden bij de e-overheid? Meld u aan voor de cursus digisterker in het Schunckgebouw.

Meer informatie? Klik hieronder op het onderwerp dat u zoekt.

Meer informatie

Veel gemeenten en de rijksoverheid willen graag digitaal contact maken met burgers. Digitaal gegevens doorgeven is vaak goedkoper en sneller. Digitale vaardigheden worden ook steeds belangrijker op de werkvloer. Tegenwoordig verwacht bijna elke werkgever dat zijn werknemers digitaal kunnen werken. 

In de cursus leert u:

  1. Een DigiD aanvragen en gebruiken.
    Voor vele overheidswebsites hebt u een DigiD nodig. Leer een DigiD aan te vragen en te gebruiken
  2. Zoeken en vinden van Informatie.
    U leert informatie te vinden op websites van de gemeente en andere overheidsorganisaties
  3. Inloggen op websites.
    U leert in te loggen in persoonlijke omgevingen van overheidswebsites. Bijvoorbeeld: Mijn toeslagen, Mijn Overheid en Werk.nl
  4. Online regelen.
    U leert online toeslagen aan te vragen en afspraken te maken met overheidsorganisaties.

Met uw persoonlijke digiD kunt u veilig gegevens doorgeven aan de overheid. DigiD bestaat uit uw gebruikersnaam en uw wachtwoord. Zo weet de overheid dat ze echt met u te maken hebben. Als u naar het gemeentehuis of UWV gaat, moet u zich ook legitimeren met uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Op internet legitimeert u zich met uw DigiD. 

De overheid gaat digitaal. U ook? 

Voorwaarden

  • U mag deelnemen aan deze cursus, als u het moeilijk vindt om zaken met de overheid via internet te regelen;
  • U hoeft u geen examen te doen;
  • Na het afronden van de oefeningen in het werkboek, krijgt u een certificaat.