Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Energietoeslag aanvragen

Door de gestegen energiekosten kan niet iedereen de energierekening betalen. Daarom kunt u eenmalig een energietoeslag krijgen. Kreeg u de toeslag niet automatisch? Vraag de toeslag aan bij de gemeente.

Wij krijgen heel veel aanvragen binnen. Wij proberen deze zo snel mogelijk op te pakken en de aanvragen binnen 8 weken af te handelen. Als dit niet lukt krijgt u een brief van ons.

De energietoeslag is er vanaf 2022. Mensen met een laag inkomen krijgen geld. Zo kunnen ze hun energierekening makkelijker betalen. Mensen met een laag inkomen krijgen € 1300. Het is een regeling van de landelijke overheid. Die geldt in heel Nederland.

De energietoeslag is voor inwoners met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm. Heeft u een aanvraag energietoeslag gedaan en nog geen beslissing gekregen? Dan krijgt u de toeslag als u aan de voorwaarden voldoet. Iedereen die een aanvraag doet krijgt een brief met de beslissing over de energietoeslag.

Heeft u een inkomen tussen 120% en 130% van de bijstandsnorm? Dan kunt u in aanmerking komen voor een energietoeslag van € 800. Heeft u al eerder een aanvraag energietoeslag gedaan en is deze afgewezen omdat uw inkomen te hoog was? Dan krijgt u automatisch een herzieningsbesluit als u nu wel aan de voorwaarden voldoet. U hoeft zelf niets te doen.

Student

Studenten hebben recht op de eenmalige energietoeslag als zij een zelfstandige woonruimte en een eigen energiecontract op naam hebben. Bent u student en hebben wij uw aanvraag eerder afgewezen?  U krijgt automatisch een nieuw besluit als u aan de voorwaarden voldoet. U hoeft zelf niets te doen.

Heeft u geen automatische betaling gekregen?  Of heeft u nog geen aanvraag gedaan, maar voldoet u wel aan de voorwaarden? Doe dan zelf een aanvraag met het aanvraagformulier. Wij bekijken of u recht heeft op de energietoeslag. 

De voorwaarden voor de eenmalige energietoeslag zijn:

  • U woont zelfstandig in de gemeente Heerlen. Woont u in een verpleeg -of zorginstelling, begeleid of beschermd, bent u kamerbewoner of heeft u een briefadres? Dan heeft u geen recht.
  • U bent 21 jaar of ouder (of u bent 18 t/m 20 jaar en u krijgt de aanvulling uit Participatiewet, art. 12).
  • U bent niet uitgesloten van het recht op bijstand (bv detentie).
  • U bent Nederlander of hiermee gelijkgesteld.
  • U heeft een inkomen dat gelijk of lager is dan 120% van de bijstandsnorm of tussen 120% en 130% van de bijstandsnorm of u bent toegelaten tot de schuldhulpverlening van de gemeente Heerlen.

Welk bedrag is 120% van de bijstandsnorm?

Vanaf 1 juli 2022 is dit per maand netto inclusief vakantiegeld:

  • U bent alleenstaande of alleenstaande ouder van 21 jaar tot pensioenleeftijd € 1.322,18
  • U bent getrouwd of samenwonend van 21 jaar tot pensioenleeftijd € 1.888,84
  • U bent alleenstaand en gepensioneerd € 1.470,80
  • U bent getrouwd of samenwonend en gepensioneerd € 1.992,43

Welk bedrag is 130% van de bijstandsnorm?

Vanaf 1 juli 2022 is dit per maand netto inclusief vakantiegeld:

  • U bent alleenstaande of alleenstaande ouder van 21 jaar tot pensioenleeftijd € 1.432,37
  • U bent getrouwd of samenwonend van 21 jaar tot pensioenleeftijd € 2.046,24
  • U bent alleenstaand en gepensioneerd € 1.593,37
  • U bent getrouwd of samenwonend en gepensioneerd € 2.158,47

Zo vraagt u de energietoeslag aan bij de gemeente:

  • Vul het aanvraagformulier helemaal in.
  • Stuur de bewijsstukken die nodig zijn mee.

Wat moet u meesturen met deze aanvraag?

  • Een kopie van uw geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs) of vreemdelingendocument van u en uw eventuele partner;
  • Een kopie van uw bankpas. Het IBAN rekeningnummer en de naam van de rekeninghouder moeten goed leesbaar zijn;
  • Staat u onder bewind? Dan betalen wij de energietoeslag rechtstreeks uit aan uw bewindvoerder. Stuur dan een kopie bankafschrift van de beheerrekening en kopie beschikking onderbewindstelling mee. 

Stuur ook de volgende inkomensgegevens mee.

Heeft u een inkomen uit:

  • Arbeid, stuur loonstroken (geen bankafschriften) van de vorige maand in. Heeft u wisselende inkomsten? Stuur dan de loonstroken van de afgelopen 3 maanden in.
  • Uitkering (UWV of SVB), stuur uitkeringsspecificaties (geen bankafschriften) van de vorige maand in.
  • Geen inkomen, stuur afschriften van alle bankrekeningen die op uw naam (en uw eventuele partner) staan van de hele vorige maand in.
  • Pensioen, stuur pensioenspecificatie van de vorige maand in of het jaaroverzicht 2022.
  • Pensioen uit het buitenland, stuur pensioenspecificatie van de vorige maand en de voorlopige aangifte inkomstenbelasting 2022 in.
  • Kinder- en/of partneralimentatie, stuur  de uitspraak van de rechtbank en/of bijschrijving van de alimentatie op uw bankrekening. Als u geen alimentatie krijgt, stuur dan de bankafschriften van vorige maand in, van alle rekeningen op uw naam.
  • Eigen onderneming, stuur de maandelijks winst- en verliesoverzicht en aangifte omzetbelasting van 1 januari 2022 t/m datum aanvraag.
  • VOF, stuur de gegevens van uw eigen onderneming en een uittreksel KvK en vennootschapsovereenkomst in.
  • Uw partner heeft geen inkomen, stuur de voorlopige aangifte inkomstenbelasting 2022 van de minstverdienende partner in. Dit voor de heffingskorting van de minstverdienende partner.

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. De afhandeling van de aanvraag duurt langer als de aanvraag niet compleet is of als bewijsstukken ontbreken. Wij nemen dan contact met u op.

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.