Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.

Selecteer de typen cookies die u wilt accepteren.

Strictly necessary cookies
These cookies are strictly necessary to enable you to move about the site or to provide certain features you have requested.
Functionality cookies
These cookies enhance the functionality of website by storing your preferences.
Performance cookies
These cookies help to improve the performance of the website, providing a better user experience.
Online behavioral advertising cookies
These cookies are used to tailor the advertising to each user.
Meer weten...

Buitenring nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen

1 november 2018 Binnenkort worden weer nieuwe delen van de Buitenring in gebruik genomen. Vanaf vrijdag 2 november 2018 aan het einde van de dag kan het verkeer tussen de rotonde Avantis (Heerlen/Kerkrade) en de N276 (Brunssum/Sittard) volledig gebruikmaken van de Buitenring. Ook is vanaf dat moment het wegdeel vanuit de N276 (Brunssum/Sittard) tot de aansluiting Schuureikenweg (Nuth) in één richting (richting Nuth) als pilot open. Vanaf dat moment geldt op de hele Buitenring de maximale snelheid van 100 km/uur, met uitzondering van de trajecten door de Brunssummerheide en het Geleenbeekdal. Hier geldt de maximale snelheid van 80 km/uur.

De Buitenring wordt tussen de Reeweg (Landgraaf) en de N274 (Schinveld/Koningsbosch) in gebruik genomen. Met de al eerder beschikbaar gestelde wegdelen betekent dit dat verkeer komende vanuit Kerkrade, vanaf Avantis tot de Daelderweg in Nuth, volledig gebruik kan maken van de Buitenring. Verkeer richting Kerkrade kan vanaf de N276 tot Avantis over de nieuwe ringweg rijden. De woonkernen worden hiermee ontlast en bedrijven en toeristische attracties zijn makkelijker te bereiken.

Bekijk ook de opengestelde weg op de kaart (download pdf).

Monitoren verkeerssituatie

Berekeningen in een verkeersprognosemodel tonen aan dat na het beschikbaar stellen van deze nieuwe wegdelen meer verkeer over de Buitenring zal rijden en minder via het lokale wegennet. Dit is natuurlijk ook precies de bedoeling van de Buitenring. Vanwege een juridische procedure is vertraging ontstaan bij de aanleg van de aansluiting op de A76 in Nuth. De Buitenring is daardoor nog niet rechtstreeks aangesloten op de A76, waardoor het verkeer daar nog niet naar behoren kan worden afgewikkeld. Het gevolg is dat tijdens de spitsuren filevorming zal ontstaan op de Buitenring richting Nuth voor kruispunt de Dael en de weg komende vanuit Vaesrade (Lus Leeuwerweg). Toch wordt de Buitenring vanuit de N276 richting Nuth als pilot in gebruik genomen. De verkeerssituatie wordt gemonitord en de toerit bij de aansluiting Allee blijft voorlopig dicht. Als blijkt dat de ingebruikname van dit wegdeel tot onacceptabele situaties leidt in Nuth, worden maatregelen getroffen. In het ergste geval wordt de Buitenring tussen de N276 en de Schuureikenweg weer afgesloten totdat de aansluiting op de A76 voldoende gevorderd is om het verkeer goed af te wikkelen.

De Buitenring vanuit Nuth richting de N276 kan op dit moment nog niet in gebruik worden genomen. Wordt deze richting nu ook in gebruik genomen, dan zorgt dat voor een verkeerstoename vanaf de A76 die de huidige afrit en kruispunt de Dael in Nuth niet kunnen afwikkelen. Dit leidt tot verkeersproblemen op de A76 waar wordt gebouwd aan het turboverkeersplein en op de toe leidende wegen naar kruispunt de Dael. Deze richting kan dus pas in gebruik worden genomen zodra de aansluiting van de A76 op de Buitenring gereed is. Naar verwachting is dit medio 2019. Volgens de huidige planning is de volledige aansluiting in Nuth inclusief het turboverkeersplein eind 2019 klaar. Medio 2020 zijn ook de laatste werkzaamheden op de aansluitende lokale wegen afgerond. Overigens geldt voor alle delen die al in gebruik zijn genomen dat er soms nog tijdelijke maatregelen worden getroffen om kleine of soms grotere restklussen af te maken.

Buitenring als Leisure Ring

De geleiderail ter hoogte van Schinveld en Brunssum is in de middenberm over een lengte van een kilometer (in beide richtingen) voorzien van lichtgevende patronen die in kleur en intensiteit kunnen veranderen. Dit is onderdeel van een proefproject dat Heijmans uitvoert in opdracht van Provincie Limburg, IBA Parkstad en Stadregio Parkstad Limburg. De Buitenring wordt namelijk straks een Leisure Ring. Het idee achter de Leisure Ring is om de Buitenring Parkstad Limburg nog een extra functie mee te geven: over de weg rijden moet een belevenis worden die de weggebruikers nieuwsgierig maakt naar het achterliggende landschap en de aangrenzende toeristische attracties. Mensen worden verleid voor een bezoek, doordat langs de weg bijzondere verwijzingen naar omgeving en attracties worden gemaakt.