Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Informatieaanvraag Wet open overheid

U mag de gemeente vragen om bestuurlijke informatie. Iedereen kan om informatie vragen. De gemeente hoeft niet alle informatie met u te delen.

Het kan gaan om informatie over het beleid of uit andere documenten.

U mag de gemeente vragen om informatie over beleid of uit andere documenten. Dit staat in de Wet open overheid (Woo).

De gemeente kan de informatie op de volgende manieren geven:

  • U krijgt een kopie.
  • U mag het document bekijken.
  • U krijgt een samenvatting van de inhoud.
  • U krijgt informatie over de inhoud.
  • U krijgt de informatie via internet.

De gemeenten en andere overheden gaan zelf ook actief informatie openbaar maken. U vindt deze informatie op het Platform open overheidsinformatie.

De voorwaarden om een aanvraag voor informatie te doen zijn:

  • De informatie is aanwezig bij de gemeente (en niet bij bijvoorbeeld een ministerie of provincie).
  • U mag geen stukken inzien:
    • die over de veiligheid van het land gaan
    • waardoor de koning en regering in gevaar komen
    • waarin vertrouwelijke gegevens van bedrijven staan
    • waarin informatie staat over het privéleven van anderen (Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG)

Ook kan de gemeente om andere redenen besluiten de informatie niet openbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • opsporing en vervolging van strafbare feiten
  • inspectie, controle en toezicht door de overheid
  • de bescherming van het natuurgebied waarover de informatie gaat

De gemeente kan kosten rekenen. Hoeveel u moet betalen hangt af van hoe u de informatie wilt ontvangen. U hoort vooraf wat de kosten voor u zijn.

  • gratis: digitale verzending van de informatie
  • gratis: informatie op papier in A4formaat zwart-wit (maximaal 5 pagina's)
  • wij brengen kosten in rekening als u heel veel informatie wenst. Wij nemen dan altijd eerst contact met u op

Zo vraagt u informatie aan:

  • Neem contact op met de gemeente.
  • Geef door:
    • waarover u informatie wilt hebben
    • welke documenten u wilt bekijken

We nemen uw verzoek alleen in behandeling als u het via het online aanvraagformulier óf schriftelijk indient. Verzoeken via e-mail nemen we niet in behandeling.

De gemeente stuurt u een bericht binnen 4 weken nadat uw aanvraag is ontvangen. Deze periode mag de gemeente 1 keer verlengen met 2 weken.

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.