Ben jij in staat om initiatieven met de “ja, mits”-gedachte te begeleiden en hierbij verschillende belangen af te wegen? Kun jij als adviseur de opgaven van onze stad Heerlen verbinden met ruimtelijke ordening? Wil jij bijdragen aan het Heerlen van Morgen en uitstekende dienstverlening bieden? Zijn jouw competenties op het gebied van communicatie, procesmatige en inhoudelijke aanpak goed ontwikkeld? Werk je graag samen met diverse collega’s die ieder verantwoordelijk zijn voor hun specifieke beleidsterrein? Dan is de functie van initiatievenmanager bij de gemeente Heerlen misschien wel iets voor jou! Reageer vóór 17 juni 2024.

Wie ben jij?

  • Je hebt een HBO+/WO werk- en denkniveau, bij voorkeur met vooropleiding Planologie óf rechten met kennis van Omgevingsrecht;
  • Je hebt een relevante opleiding en enkele jaren ervaring op het gebied van ruimtelijke ordening en/of complexe vergunningverlening;
  • Je hebt ervaring met het uitvoeren van integrale omgevingsplantoetsen en het adviseren over (on)mogelijkheden, uitdagingen en oplossingen;
  • Je hebt ervaring met het behandelen van principeverzoeken, het schrijven van eindadviezen en het mondeling en schriftelijk overbrengen van conclusies aan de initiatiefnemers en andere betrokkenen is belangrijk;
  • Je bent representatief, praktisch ingesteld en gaat graag en (pro-)actief aan de slag.
  • Je bent je bewust van de omgeving waarin je werkt en je hebt oog voor de praktische werkelijkheid binnen de organisatie. Gevoel voor bestuurlijke en politieke verhoudingen is daarbij erg nuttig;
  • Je bent stressbestendig, legt verbanden, kunt snel schakelen en hebt geen moeite met het delegeren én opvolgen van vervolgacties. Je communicatieve vaardigheden sluiten hierop aan.

Wat ga je doen?

Samen met je collega initiatievenmanager ben jij de gesprekspartner voor inwoners en bedrijven die plannen hebben voor de ruimtelijke leefomgeving binnen onze gemeente. Samen verken je de mogelijkheden en onmogelijkheden van het initiatief. Als er knelpunten zijn, benoem je of en hoe die weggenomen kunnen worden, of je komt samen met de initiatiefnemer tot goede alternatieve oplossingen.

Je bent het ‘scharnier’ tussen de initiatiefnemer, de casemanagers vergunningen en de adviseurs. Je kunt goed luisteren, bent bekend met vraagstukken op het vlak van ruimtelijke ordening en kunt complexe zaken simpel benaderen en uitleggen. Je beschikt over goede politieke antennes en kunt mensen met elkaar in contact brengen. Hiervoor zet je je netwerk in en werk je voortdurend aan het onderhouden en uitbreiden daarvan.

Wekelijks leg je binnengekomen initiatieven voor op de Intaketafel aan collega’s van beleid en uitvoering om vroegtijdig te bepalen of een initiatief wenselijk, realistisch en kansrijk is. Hiervoor doe je, samen met de procesondersteuner, de voorbereiding, de agenda en de notulen. Je stelt de initiatiefnemer op de hoogte van de uitkomst en de vervolgstappen en stemt dit af met de casemanager/vergunningverlener, andere collega’s en eventueel met de betrokken wethouder(s) via memo’s of collegevoorstellen.

Je bent een aanspreekpunt, vraagbaak en sparringpartner voor je collega’s, teammanagers en bestuurders op het gebied van integrale ruimtelijke ordening-zaken, de mogelijkheden en obstakels voor medewerking aan initiatieven en de resultaten en gevolgen van besluiten die daarover genomen worden. Samen met de casemanagers draag je zorg voor een goede afhandeling van dossiers in ons nieuwe zaaksysteem (Rx.Mission). Samen met je collega initiatievenmanager stem je de taakverdeling af en zorgen jullie voor een uitmuntende intaketafel.

Ben jij de energieke en gedreven professional die wij zoeken? Solliciteer dan snel en werk mee aan het Heerlen van Morgen!

Jouw team

Team Vergunningen is verantwoordelijk voor het casemanagement van initiatieven en vergunningsaanvragen/meldingen op het gebied van milieu, bouw, horeca, evenementen, parkeren, markten en standplaatsen. Verdere verantwoordelijkheden zijn de administratie van de grafrechten en de organisatie van de markten en kermissen.

Bouwen aan het Heerlen van Morgen

Heerlen is een stad met lef. In Heerlen zijn we doorpakkers en maken we dingen waar die anderen niet voor mogelijk houden. Werken voor Heerlen is werken aan het Heerlen van morgen. Lees er meer over.

Wat krijg je daarvoor terug?

Bij de gemeente Heerlen bieden we jou een omgeving waar je de ruimte krijgt om jezelf en de organisatie te ontwikkelen. Het betreft een structurele functie voor 32 – 36 uur. De eerste arbeidsovereenkomst zal voor bepaalde tijd zijn. 

De functie is ingeschaald in schaal 11 met een bruto maandsalaris van minimaal € 4.211,- en maximaal € 5.997,- (afhankelijk van opleiding en ervaring, bij een fulltime dienstverband). Het is mogelijk om maximaal 10% meer uren te werken. Daarmee bouw je ADV op.

Verder ontvang je een individueel keuze budget (IKB). Dit is 17,05% van jouw salaris. Daarnaast bieden wij mogelijkheden om opleidingen te volgen, flexibel te werken en hebben wij verschillende vitaliteitsregelingen, waaronder onze eigen sportstimuleringsregeling en een flexibel vitaliteitsbudget in de vorm van een digitale munt (Vitknip) die je in Heerlen op veel plekken kan inzetten om jouw vitaliteit te vergroten. Je pensioen wordt opgebouwd bij het ABP. Onze arbeidsvoorwaarden zijn geregeld volgens de cao gemeenten. Bekijk al onze arbeidsvoorwaarden op onze site.

Meebouwen aan het Heerlen van Morgen?

Ben je enthousiast geworden over deze functie? Stuur dan jouw cv en motivatie t.a.v. mevrouw A. Mathissen-Wetzelaer onder vermelding van vacaturenummer 24065 naar e-mail: secretariaatstad@heerlen.nl. Je kunt solliciteren tot en met 16 juni 2024. Voor meer informatie over de functie kun je terecht bij Heather Burns, initiatievenmanager via e-mail: h.burns@heerlen.nl of tel. 045-5604396 of Anjo Mathissen-Wetzelaer, manager team Vergunningen via e-mail: a.wetzelaer@heerlen.nl of tel: 045-5604144. Voor vragen over de procedure of arbeidsvoorwaarden kun je terecht bij Robin Veenstra, adviseur P&O e-mail: r.veenstra@heerlen.nl.

Voor deze functie wordt gelijktijdig in- en extern geworven. Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar de interne kandidaat. Een assessment en een gesprek met je toekomstige collega’s is onderdeel van de procedure. Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.