Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Naamgeving openbare ruimtes

De gemeente geeft nieuwe straten een naam. Heeft u een idee voor een naam voor een nieuwe straat? De naam kunt u doorgeven aan de gemeente.

Elke naam in de openbare ruimte vertaalt zijn eigen geschiedenis. Namen van openbare ruimtes zijn geen doodse materie, maar een levendig bewijs van de geschiedenis. Aandacht voor naamgeving is belangrijk. 

De gemeente Heerlen heeft een commissie naamgeving openbare ruimte. Zij zorgen voor naamgeving van Heerlen. Het college is eindverantwoordelijk voor de namen in de openbare ruimte. De buurtorganisaties of buurtbewoners geven de mening over een nieuwe naam. Buurtorganisaties krijgen de keuze uit namen die de commissie gaat voorstellen. Samen met de inwoners van de buurt kijken ze wat ze van de naam vinden. Of zij doen zelf een voorstel. De buurtregisseur van Buurtgericht Werken is de contactpersoon.

Het Gegevenshuis registreert alle straatnamen in de landelijke Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG). Alle straatnamen van Nederland kunt u raadplegen in de BAG-Viewer op de site van het Kadaster.

Alle oude straatnamen van Heerlen en Hoensbroek kunt u online inzien via rijckheyt.nl.  In de archiefstukken van Rijckheyt staan de vastgestelde straatnamen van: 

  • de gemeente Heerlen van 1941 t/m 1956
  • gemeente Hoensbroek van 1939 t/m 1943.

 Deze stukken kunt u aanvragen in de studiezaal van Rijckheyt. Gegevens over straatnaamgeving na 1981 zijn op te vragen bij de gemeente Heerlen. 

De gemeente geeft elk nieuw gebouw een adres met huisnummer. 

Huisnummers mag u niet zelf verzinnen of veranderen. Kijk voor meer informatie bij huisnummering.

De voorwaarden voor naamgeving zijn:

  • Namen van openbare ruimte zijn uniek binnen de gemeente. De naam mag niet hetzelfde zijn of te veel lijken op een andere naam binnen de gemeente Heerlen.
  • De naam moet oriëntatie in Heerlen mogelijk maken, door gebruik van logische categorieën en consequente achtervoegsels.
  • De naam moet duidelijk genoeg zijn voor de hulpverlening. Namen moeten goed uitspreekbaar en niet te moeilijk te schrijven zijn.
  • De naam mag geen ongewenste associaties oproepen of verbasterd kunnen worden. Toe te kennen namen mogen niet afgeleid zijn van namen van bestaande commerciële instellingen en mogen we ook niet met dergelijke instellingen associëren. 
  • Bij het vernoemen van personen is extra zorgvuldigheid betracht:personen mogen we pas minimaal 5 jaar na overlijden vernoemen. Voor vernoeming voorgedragen personen zijn van onbesproken gedrag en moeten blijk hebben gegeven van bijzondere verdiensten voor de Heerlense samenleving of de samenleving in bredere zin.
  • Omdat naamgeving voor (zeer) lange termijn geldt, moeten we waken voor modieuze naamgeving en actualiteiten.
  • Bestaande namen kunnen niet wijzigen. 
  • Straten mogen elkaar niet twee keer kruisen. Kruispunten moeten we met een unieke set, kruisende namen aanduiden.
  • De naam mag maximaal 24 lettertekens hebben, inclusief de spaties.

Zo geeft u een nieuwe straatnaam door:

  • Kijk eerst of de naam al bestaat.
  • Neem contact op met de gemeente voor het doorgeven van de nieuwe naam.

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.