Opkopersregister bijhouden

Het kopen van gestolen goederen is strafbaar. Bent u de verkopende partij? U moet zich legitimeren. Bent u koper? Registreer de gegevens van de verkoper in uw register. Verkoopt u de goederen weer door? Registreer dan ook de gegevens van de koper.

Meer informatie? Klik hieronder op het onderwerp dat u zoekt.

Meer informatie

Als u handelt in tweedehands goederen, dan moet u een gewaarmerkt opkopersregister bijhouden. U bent verplicht gebruik te maken van het Digitaal Opkopers Register (DOR). Dat geldt ook voor handel via internet. Verkoopt iemand spullen aan u om door te verkopen? Dan moet deze persoon zich identificeren. U zet vervolgens in het register welke spullen u heeft gekocht en van wie. Zo willen de gemeente en politie heling tegengaan en daarmee ook misdrijven zoals inbraken en straatroven die een grote impact hebben op de slachtoffers.

Het bijhouden van een inkoopregister is verplicht op basis van het Strafrecht. De gemeente Heerlen heeft daarnaast de verplichting ingesteld dat handelaren ook een verkoopregister in het Digitaal Opkopers Register bijhouden.

Voorwaarden

De voorwaarden voor het bijhouden van een opkopersregister zijn:

U bent een handelaar. Gaat u nog starten als handelaar, meld dit dan minstens 3 dagen voor u begint bij de gemeente via dor@heerlen.nl.

U gaat handelen in tweedehands goederen zoals:

  • gebruikte en ongeregelde goederen
  • goud, zilver, koper en edelstenen
  • horloges en klokken
  • kunst
  • auto’s, motorfietsen, brommers en fietsen
  • foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur
  • computers, laptops, tablets en mobiele telefoons

Kosten

Aan gebruik van het digitale opkopersregister zijn geen kosten verbonden.

Doen of meenemen

Zo houdt u het opkopersregister bij:

  • U registreert:
    • een uniek volgnummer voor elk ingekocht goed
    • de datum van overdracht
    • een omschrijving van het goed
    • het merk, type en serienummer. Bij het ontbreken van unieke kenmerken, zoals bij sieraden, bent u verplicht een duidelijke kleurenfoto van het goed op te nemen in het register;
    • de koop- of verkoopprijs en andere voorwaarden bij de overdracht
    • de naam en het adres van de verkoper of koper
    • land van herkomst, type en nummer van het rechtsgeldige identiteitsbewijs van de verkoper
  • U gaat na of de goederen als gestolen staan geregistreerd op stopheling.nl
  • U mag de ingekochte goederen na 5 dagen verkopen, u moet in die tijd de goederen in de staat zoals ingekocht laten (bijv. niet overschilderen, omsmelten of uit elkaar halen) 

Zo start u met uw opkopersregister:

  • Neem contact op met de gemeente
  • U geeft in ieder geval door:
    • uw geldig identiteitsbewijs
    • een recent bewijs van inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel
    • welke goederen u wel opkopen en doorverkopen
    • vanaf wanneer u de goederen wilt verkopen

Wetten en regels