Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strictly necessary cookies
These cookies are strictly necessary to enable you to move about the site or to provide certain features you have requested.
Functionality cookies
These cookies enhance the functionality of website by storing your preferences.
Performance cookies
These cookies help to improve the performance of the website, providing a better user experience.
Online behavioral advertising cookies
These cookies are used to tailor the advertising to each user.
Meer weten...

Paspoort of identiteitskaart aanvragen

Een paspoort of een identiteitskaart is een reisdocument, waarmee u naar andere landen kunt reizen. Ook is het reisdocument een identificatiemiddel in Nederland. De identificatieplicht geldt voor iedereen vanaf 14 jaar.

Voor een paspoort of identiteitskaart moet u 2 keer persoonlijk naar de publiekshal van de gemeente Heerlen komen: eerst komt u een reisdocument aanvragen. Maak hiervoor altijd een afspraak. Na 5 werkdagen kunt u uw reisdocument ophalen. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken. Komt u met meerdere personen? Maak één afspraak en geef het aantal personen aan ons door.

Vraag een paspoort of identiteitskaart aan bij de gemeente waarin u woont. Bij de afspraak moet u zelf aanwezig zijn.

Meer informatie? Klik hieronder op het onderwerp dat u zoekt.

Meer algemene informatie

U gebruikt een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Een paspoort of identiteitskaart is ook een reisdocument waarmee u naar andere landen kunt reizen. Met een identiteitskaart kunt u de meeste Europese landen bezoeken. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op Rijksoverheid.nl.

Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren. Ouders moeten een schriftelijke toestemming geven voor de aanvraag van een paspoort of identiteitskaart. Kijk hiervoor bij "meer informatie" en download het formulier.

Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

Zakenpaspoort en tweede paspoort

U kunt een zakenpaspoort aanvragen als u vaak naar het buitenland reist. Dit paspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visa en stempels.

Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een tweede paspoort nodig hebben. Een tweede paspoort is maar 2 jaar geldig. Dit kan nodig zijn in de volgende situaties:

  • U bezoekt vaak landen die een conflict met elkaar hebben. Het kan dan gebeuren dat u problemen krijgt met de stempels in uw paspoort.
  • U reist vaak naar landen waar u een visum voor nodig heeft. Het kan dan voorkomen dat u door de visumaanvraag niet op tijd uw paspoort terug heeft, omdat het paspoort nog bij de ambassade ligt.

U kunt geen derde paspoort aanvragen. Een tweede Nederlandse identiteitskaart is ook niet mogelijk. 

Gestolen of verloren?

Vraag een nieuw reisdocument aan als uw oude reisdocument gestolen of kwijt is. Aangifte doen bij de politie is niet nodig. Om identiteitsfraude te voorkomen, legt u een verklaring van vermissing af. Zo voorkomt u dat uw reisdocument gebruikt wordt voor identiteitsfraude. U moet wel aangifte bij de politie doen als er meer gestolen is dan alleen uw reisdocument. Of als u bijvoorbeeld letsel heeft overgehouden aan de overval. De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het basisregister reisdocumenten. Wilt u geen nieuw reisdocument aanvragen? Bijvoorbeeld als u uw identiteitskaart kwijt bent, maar uw paspoort nog heeft? Ook dan kunt u een verklaring van vermissing afleggen. Is uw reisdocument gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw reisdocument aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. Bent u uw reisdocument kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.

Spoedaanvraag

Een nieuw reisdocument kunt u na 5 werkdagen ophalen. Duurt dit te lang? Dan kunt u er een met spoed aanvragen. Dit kost meer dan bij een gewone aanvraag. U krijgt uw reisdocument dan meestal binnen 2 werkdagen. Is uw reisdocument vermist? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Als bij vermissing van uw reisdocument de identiteit bekend is, dan start de spoedprocedure wel.

Kunt u zelf niet komen?

Bent u bedlegerig of om een andere dringende reden niet in staat om persoonlijk naar de balie te komen voor het aanvragen van een identiteitskaart? U kunt een thuisbezoek van een ambtenaar aanvragen. Hier zijn mogelijk kosten aan verbonden. Neemt u contact op met de afdeling Publiekszaken.

U kunt ook begeleiding krijgen van een buurthulp die samen met u een paspoort of identiteitskaart komt aanvragen. De buurthulpen regelen voor u een afspraak bij Publiekszaken en regelen het vervoer naar de Publiekshal. Neem contact op met het Sociaal Buurtteam op +31 (0)45 560 40 04.  

Voorwaarden

Iedereen met de Nederlandse nationaliteit kan een Nederlands paspoort en een Nederlandse identiteitskaart aanvragen.

Reisdocumenten die als vermist zijn opgegeven bij de gemeente, kunnen niet meer worden gebruikt. Ook niet als u deze later terugvindt. U bent dan wel verplicht om uw oude teruggevonden paspoort of identiteitskaart in te leveren bij de gemeente.

U kunt een tweede paspoort of een zakenpaspoort onder de volgende voorwaarden aanvragen:

  • Uw eerste paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn;
  • U bezoekt tijdens een reis landen die een conflict met elkaar hebben. Of u hebt al stempels in uw paspoort staan van een conflicterend land en u verwacht dat dit problemen geeft;
  • U reist vaak terwijl uw paspoort bij een ambassade ligt voor de aanvraag van een visum;
  • U reist naar een land waar u niet met de Nederlandse identiteitskaart naartoe kunt. Reist u naar landen waarvoor een Nederlandse identiteitskaart voldoende is? Vraag dan een identiteitskaart aan naast uw paspoort;
  • U vraagt een tweede paspoort niet aan voor een eenmalig bezoek. In dat geval kunt u bij de Koninklijke Marechaussee een noodpaspoort aanvragen.

Kosten

De kosten voor een Nederlands paspoort zijn: 

€ 64,70 aanvraag paspoort
€ 47,50 extra voor aanvraag met spoed
€ 16,40 extra voor huisbezoek (identiteitskaart)

Voor kinderen tot 18 jaar:

€ 51,40 aanvraag paspoort
€ 47,50 extra voor aanvraag met spoed

De kosten voor een Nederlandse identiteitskaart zijn: 

€ 50,60 aanvraag identiteitskaart
€ 47,50 extra voor aanvraag met spoed
€ 16,40 extra voor huisbezoek

Voor kinderen tot 18 jaar:

€ 28,60 aanvraag identiteitskaart
€ 47,50 extra voor aanvraag met spoed

Pinnen ja graag! 

Doen of meenemen

Zo vraagt u een paspoort of identiteitskaart aan:

  • U komt naar het gemeentehuis.
  • U neemt al uw reisdocumenten mee, ook als deze verlopen zijn.
  • U neemt 1 kleurenpasfoto mee die voldoet aan de richtlijnen
  • U betaalt uw paspoort of identiteitskaart bij de aanvraag. Graag met pin betalen.

Vanaf 12 jaar mogen kinderen zelf een identiteitskaart aanvragen. Voor het aanvragen van een paspoort hebben kinderen tot 18 jaar toestemming van beide ouders nodig. Hiervoor zijn er 2 mogelijkheden:

  • Een ouder of voogd gaat mee naar de gemeente voor de aanvraag. De ouder of voogd moet zich kunnen legitimeren. De andere ouder of voogd moet schriftelijk toestemming geven. Ook heeft u zijn of haar identiteitsbewijs nodig.
  • Komt er geen ouder of voogd mee naar de gemeente? Dan moeten beide ouders of voogden schriftelijke toestemming geven. Neem de schriftelijke toestemming en de identiteitsbewijzen van de ouders of voogden mee.

Is uw paspoort of identiteitsbewijs vermist, gestolen of heeft u een vermoeden van misbruik? Ga naar de gemeente om een nieuw reisdocument aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.  

Termijn

Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort of identiteitskaart ophalen bij de gemeente.

Duurt 5 werkdagen te lang? Vraag dan een reisdocument aan via de spoedprocedure. Als u het reisdocument vóór 15.00 uur aanvraagt, is het uiterlijk na 2 werkdagen klaar. U betaalt dan een toeslag.

Is uw reisdocument vermist? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Informeer hiernaar bij de gemeente.

Heeft u het reisdocument nog sneller nodig? Misschien komt u in aanmerking voor een noodpaspoort van de Koninklijke Marechaussee. Meer informatie over het noodpaspoort vindt u op Defensie.nl

Is uw paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen in het buitenland? En heeft u daar een vraag over? Bel of Twitter dan met het 24/7 BZ Contactcenter van het ministerie van Buitenlandse Zaken.