Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strictly necessary cookies
These cookies are strictly necessary to enable you to move about the site or to provide certain features you have requested.
Functionality cookies
These cookies enhance the functionality of website by storing your preferences.
Performance cookies
These cookies help to improve the performance of the website, providing a better user experience.
Online behavioral advertising cookies
These cookies are used to tailor the advertising to each user.
Meer weten...

Wereldprijs voor Parkstad Limburg

8 april 2016 Parkstad Limburg heeft de Tourism for Tomorrow Award 2016 -de hoogste toeristische onderscheiding ter wereld- gewonnen. Dat is op donderdag 7 april 2016 in Dallas (VS) bekend gemaakt. Vooral de structurele, complete aanpak die in korte tijd leidde tot een succesvolle ontwikkeling van 'zwart naar groen', werd geroemd door de jury. Parkstad is daarom uitgeroepen als winnaar 'beste toeristische bestemming ter wereld'.

Parkstad Limburg was een van de drie finalisten in de categorie Destination voor deze prestigieuze WTTC Award 2016 en is daarmee de eerste Nederlandse bestemming die de prijs wint en nu wereldwijd te boek staat als een van de toonaangevende regio's op het gebied van toerisme.

Wat is er allemaal te doen in Parkstad!

Parkstad Limburg is een prachtige regio om te verblijven en te recreëren. Vooral door de ontwikkeling van de grote dagattracties, afgewisseld met (nieuwe) natuurgebieden en het culturele aanbod in de steden, is Parkstad Limburg er in geslaagd zich te onderscheiden en daarmee toeristisch gezien zichzelf op de kaart te zetten. Bijna alle attracties en bezienswaardigheden liggen op nog geen kwartier rijden van elkaar verwijderd. Er is zoveel te doen, dat een kort verblijf van 1 dag in deze regio een onmogelijke zaak is.
Daarnaast is Heerlen ook nog eens in oktober 2016 uitgeroepen tot Evenementenstad 2016. Je moet gewoon langer komen!

Wilt u weten wat er allemaal te doen is?
Kijk voor meer informatie op onze pagina met attracties in de regio of op de website van parkstadwint.

Over de wereldprijs

Kelly Regterschot, portefeuillehouder Toerisme stadsregio Parkstad Limburg en Anya Niewierra, algemeen directeur VVV Zuid-Limburg namen de prijs in ontvangst. "Dit is een kroon op ons werk. Na een jarenlang consequent volgehouden strategie van ondernemers en bestuurders -om toerisme als een van de speerpunten van het economisch beleid te ontwikkelen- zijn wij in extase door het winnen van deze toeristische hoofdprijs." Gedeputeerde Toerisme Eric Geurts was ook bij de uitreiking aanwezig: "Deze prijs is een beloning voor onze duurzame aanpak die bewezen heeft welvaart en nieuw elan te brengen in een voormalig mijngebied."

Transitie

Parkstad Limburg is het enige voorbeeld in Nederland van de transitie van een voormalig mijngebied naar een toeristische bestemming. Het project bewijst dat een 'lelijke regio' mooi kan worden op haar eigen manier met accenten op de juiste plekken. Overheden, ondernemers, inwoners en de VVV werkten intensief en vastberaden samen en ontwikkelden in 15 jaar tijd een toeristische bestemming van formaat. Met een omzet in 2015 van 368 miljoen euro en 5800 nieuwe fulltime banen. In 2015 is 29% van de totale toeristische omzet van Zuid-Limburg zelfs gerealiseerd door dit vroeger 'lelijkste gebied' van de regio. Dit alles is bereikt in een economisch moeilijke tijd door politieke leiders en investeerders met visie, die het mogelijk maakten grote dagattracties te bouwen (GaiaZoo, Snowworld), natuur aan te leggen (Park Gravenrode), wandel- en fietsroutes te ontwikkelen, een cultureel klimaat te creëren (Pinkpop, Cultura Nova), het mijnverleden te koesteren en betrokkenheid te zoeken bij de inwoner door het aantrekken van vrijwilligers en nadrukkelijk over de grenzen heen te durven kijken naar onze buurlanden. Daarbij heeft de ontwikkeling van Parkstad Limburg het korte bestemmingstoerisme naar Zuid-Limburg doen toenemen, omdat het gebied aantrekkelijker is geworden voor de toerist en recreant.

Media

Er zal veel internationale media aandacht zijn waardoor er meer gasten -vooral uit het buitenland- naar ons gebied komen. Goed voor de economie en werkgelegenheid dus. Parkstad Limburg wordt nog serieuzer genomen door investeerders. Dit kan helpen bij de realisatie van nieuwe projecten zoals Nature Wonder World, waardoor het gebied zich nog verder kan ontwikkelen.