Aan de slag voor een veiliger, leefbaarder en beter bereikbaar Heerlen

Dit jaar gaat Heerlen verdere maatregelen nemen om de stad (verkeers)veiliger, leefbaarder en beter bereikbaar te maken. De nadruk ligt bij projecten die direct invloed hebben op de verkeersveiligheid en leefbaarheid van onze inwoners. Deze maatregelen staan in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2025. 

Wethouder Marco Peters: 
“Een veilige straat, een leefbare buurt en een goed bereikbare stad maken het dagelijks leven van onze inwoners beter. Met gerichte projecten, zoals verkeersveiligheid rondom scholen en de aanpak van parkeerdruk, bouwen we samen aan een stad waarin iedereen zich prettig en veilig voelt. Thuis, onderweg naar school of naar het werk.”

Verkeersveiligheid als Prioriteit 

Een van de speerpunten van het programma is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit doen we onder andere door risicovolle verkeerslocaties aan te passen, zoals de Roebroekweg, Weltertuynstraat, Limburgiastraat, Bongaertslaan, Corisbergweg, Vullingsweg en de Bautscherweg. Ook pakken we de verkeersveiligheid rondom scholen verder aan. Dit jaar mogen acht bassischolen meedoen. Verder start er dit jaar een project om de verkeersveiligheid rond het Grotius College te verbeteren. 

Wijkaanpak Parkeerdruk

Een te hoge parkeerdruk is een groot probleem in Heerlen. We zijn daarom dit jaar gestart met een wijkgerichte aanpak om de parkeerdruk te verminderen en de leefbaarheid in onze stad te vergroten. De wijk GMS is de eerste plek in de stad die we aanpakken. Samen met bewoners zoeken we naar de beste oplossingen voor de parkeerproblemen in de wijk. De gemeente voert die daarna uit. Op de eerste bewonersavond, die 300 bewoners bezochten, was er breed draagvlak voor de invoering van een blauwe zone. Deze maatregel leggen we nu ook aan de rest van de wijk voor. Na GMS volgt dit jaar nog Lindeveld en Op de Nobel. En maken wij een begin met Heerlerbaan-Schil.

Betere Bereikbaarheid Bedrijventerreinen 

Samen met regionale partners zetten we projecten op om fietsen als woon-werkverkeer naar de bedrijventerreinen Avantis/Trilandis te stimuleren. We weken samen aan de verbetering van de bereikbaarheid. Zo heeft Heerlen van het Rijk € 1.500.000,- subsidie gekregen voor de verbetering van de fietsroute tussen het noorden van de stad en de bedrijventerreinen in het zuiden. Daarvan leggen we onder meer twee fietsbruggen aan over de rotonde bij Avantis/Trilandis.