Heeft u geen vaste woon- of verblijfplaats, of vertrekt u voor minder dan 8 maanden naar het buitenland? U kunt dan in aanmerking komen voor een inschrijving op een briefadres.
De hoofdbewoner van het briefadres geeft de bezorgde post aan u door. U vraagt het gebruik van een briefadres aan bij de gemeente waar de briefadresverlener woont.
Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen uw post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij u terechtkomt. U kunt een briefadres gebruiken als u geen woonadres heeft of verblijft in een instelling.
Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.
De (hoofd)bewoner van het opgegeven briefadres geeft schriftelijke toestemming voor de inschrijving op het eigen woonadres. Zo zorgt de bewoner dat u via hem of haar bereikbaar bent.
Als u naar het buitenland vertrekt, kunt u geen briefadres in Nederland aanhouden. Woont u van een jaar ten minste tweederde van de tijd buiten Nederland, dan bent u verplicht uw vertrek uit Nederland en uw adres in het buitenland door te geven aan de gemeente.
De belangrijkste voorwaarden om een briefadres aan te vragen zijn:
Kunt u zelf aan een briefadres komen? Dan zijn dit de voorwaarden voor het briefadres:
Een briefadres aanvragen is gratis.
Zo vraagt u een briefadres aan:
Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.