Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Briefadres aanvragen

Heeft u geen vaste woon- of verblijfplaats, of vertrekt u voor minder dan 8 maanden naar het buitenland? U kunt dan in aanmerking komen voor een inschrijving op een briefadres.

De hoofdbewoner van het briefadres geeft de bezorgde post aan u door. U vraagt het gebruik van een briefadres aan bij de gemeente waar de briefadresverlener woont.

Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen uw post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij u terechtkomt. U kunt een briefadres gebruiken als u geen woonadres heeft of verblijft in een instelling.

Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.

De (hoofd)bewoner van het opgegeven briefadres geeft schriftelijke toestemming voor de inschrijving op het eigen woonadres. Zo zorgt de bewoner dat u via hem of haar bereikbaar bent.

Als u naar het buitenland vertrekt, kunt u geen briefadres in Nederland aanhouden. Woont u van een jaar ten minste tweederde van de tijd buiten Nederland, dan bent u verplicht uw vertrek uit Nederland en uw adres in het buitenland door te geven aan de gemeente. 

De belangrijkste voorwaarden om een briefadres aan te vragen zijn:

  • U heeft een goede reden voor uw aanvraag. Het kan zijn dat u:
    • (tijdelijk) geen woning heeft
    • schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor uw werk
    • in een gevangenis zit
    • in een psychiatrische inrichting woont
    • in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis woont
    • bedreigd wordt of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat uw adres bekend is
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.

Kunt u zelf aan een briefadres komen? Dan zijn dit de voorwaarden voor het briefadres:

  • Het briefadres is in Nederland.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • De hoofdbewoner of eigenaar moet schriftelijk toestemming geven bij de publieksbalie van het gemeentehuis. Hij moet daarom met u meekomen.

Een briefadres aanvragen is gratis.

Zo vraagt u een briefadres aan:

  • U neemt contact op met de gemeente waar het briefadres is.
  • U geeft door:
    • waarom u een briefadres nodig heeft
    • voor hoe lang u verwacht het briefadres nodig te hebben
    • uw eigen geldige identiteitsbewijs
  • Kunt u zelf aan een briefadres komen? Geef dan ook door:
    • de schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres
    • een geldig identiteitsbewijs of kopie hiervan van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.