DigiD aanvragen

Met een DigiD logt u in op websites van de overheid. Het is uw online identiteitsbewijs en handtekening. Met uw DigiD kunt u bijvoorbeeld zelf online belastingaangifte doen, een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aanvragen of uw verhuizing doorgeven.

Aanpak

Zo vraagt u een DigiD aan:

  • Ga naar de website van DigiD.
  • Kies of u wilt inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord, of via een app op uw telefoon.
  • U vult de volgende gegevens in:
    • burgerservicenummer
    • geboortedatum
    • adresgegevens
  • Kies zelf een gebruikersnaam of voor de app: een pincode.
  • U krijgt per post een activeringscode.
  • Vul op de website van DigiD in: de activeringscode en uw gebruikersnaam of pincode.

Bij veel organisaties kunt u niet meer inloggen met DigiD zonder uw telefoon te gebruiken. 

Een DigiD aanvragen vanuit het buitenland gaat op een andere manier. Kijk op de website van DigiD.nl voor meer informatie over DigiD aanvragen vanuit het buitenland.

Omschrijving

Zaken voor iemand anders regelen

Wilt u voor iemand anders online zaken bij de overheid regelen? Gebruik dan DigiD Machtigen. Dat kan ook als die persoon geen DigiD heeft. Is machtigen geen optie? Vraag aan de organisatie waarbij u iets wilt regelen hoe u dat kunt doen zonder DigiD.

Met DigiD in EU landen zaken regelen

Burgers en bedrijven uit alle landen binnen de Europese Unie kunnen voortaan online zaken regelen met de overheid van een ander EU-land. Hiervoor gebruikt u uw eigen inlogmiddel. U kunt zo in een ander Europees land inloggen met DigiD of eHerkenning. Nederlandse overheidsinstellingen zorgen dat burgers en bedrijven uit andere EU-landen ook op Nederlandse websites kunnen inloggen.

U krijgt AOW

Als u AOW krijgt van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) kunt u ook DigiD aanvragen op de SVB website www.svb.nl. De SVB stuurt de brief met activeringscode naar het adres zoals dat bij hun bekend is.

Termijn

Uw DigiD verloopt als u het 3 jaar niet gebruikt.