Uittreksel geboorte, overlijden, huwelijk en echtscheiding

Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis was.

U kunt dit aanvragen voor uzelf, ouder of kind.

Aanpak

Zo vraagt u een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand aan:

  • U gaat naar de gemeente waar de gebeurtenis was. Wilt u een echtscheidingsakte of akte van beëindiging partnerschap aanvragen? Dan doet u dit bij de gemeente waar u bent getrouwd of waar u het partnerschap heeft gesloten.
  • Log in met uw DigiD bij de gemeente om het uittreksel of afschrift online aan te vragen.
  • U betaalt het uittreksel of afschrift online. 
  • U krijgt het uittreksel of afschrift thuisgestuurd.

Aanvragen vanuit het buitenland

Woont u in het buitenland en hebt u een uittreksel nodig?

  • Vraag het online aan en betaal via iDeal of creditcard.
  • Machtig iemand anders om voor u aan te vragen.

U kunt een meertalig uittreksel aanvragen voor gebruik in het buitenland. Maak hiervoor een afspraak aan de balie. De gegevens staan in de volgende talen:

  • Frans
  • Duits
  • Engels
  • Spaans
  • Grieks
  • Italiaans
  • Portugees
  • Turks
  • Joegoslavisch 

Aanvragen voor iemand anders

Vraagt u het uittreksel voor iemand anders aan? Neem dan ook mee:

  • Een ondertekende brief waarin staat waar de aanvrager het uittreksel voor nodig heeft en dat hij/zij u machtigt.
  • Een kopie van het identiteitsbewijs van de aanvrager.
  • Uw eigen identiteitsbewijs mee.

Kosten

Een beperkt overzicht met correcties is gratis.

Voor het aanvragen van een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand betaalt u € 16,60.

Een meertalig uittreksel of modelformulier kost € 16,60.

(Tarieven 2024)

Omschrijving

De gemeente schrijft belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven op in een officieel document. Dit heet een akte. Belangrijke gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld geboorte, huwelijk of overlijden. De akten bewaart de gemeente in de burgerlijke stand.

U kunt van deze akten een afschrift of uittreksel op papier aanvragen. Een uittreksel is een samenvatting van de informatie die de gemeente heeft. De belangrijkste gegevens staan erin. Een afschrift is een kopie van de akte, met een stempel en een handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand.

U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een:

  • geboorteakte
  • overlijdensakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • akte van partnerschapsregistratie
  • akte van beëindiging partnerschap

Heeft u een uittreksel voor in het buitenland nodig? Vraag dan een internationaal uittreksel aan.

Heeft u een afschrift voor in het buitenland nodig? Dan vraagt u naast het afschrift ook een meertalig modelformulier aan.

Akten worden naar verloop van tijd openbaar. Voor geboorte is dat ná 100 jaar, overlijdensakten ná 50 jaar en huwelijks- en echtscheidingsakten ná 75 jaar. Openbare akten kunt u zelf opzoeken bij de archiefdienst, Historisch Centrum Limburg  in Heerlen. Het zelf opzoeken van de akten is gratis.

Voorwaarden

Wilt u voor iemand anders een afschrift of uittreksel van een akte aanvragen? Dat kan alleen als u:

  • het kind of kleinkind bent of de ouder of grootouder bent (dus geen broer of zus)
  • een erfgenaam bent
  • de wettelijk vertegenwoordiger bent
  • de akte nodig heeft voor een gerechtelijke procedure
  • de akte nodig heeft voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap
  • een schriftelijke toestemming heeft (een machtiging)

Termijn

De gemeente stuurt binnen 7 werkdagen het uittreksel of afschrift naar u op. Woont u in het buitenland? Houd er rekening mee dat de postbezorging langer kan duren. Tijdens de vakantieperiode kan het versturen van de online aangevraagde uittreksels ook wat langer duren.

Heeft u het uittreksel of afschrift eerder nodig? Maak dan een afspraak bij de gemeente. U krijgt het meteen tijdens uw afspraak mee.