Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen
Woont u in het buitenland en heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u uw Nederlandse paspoort en/of identiteitskaart aanvragen bij een grensgemeente. Dit kan ook in Heerlen. Vul eerst de checklist op Nederlandwereldwijd in. Hou de checklist en alle documenten bij de hand als u het webformulier invult. Vul voor iedereen een apart formulier in.
Is uw aanvraag compleet en beoordeeld, dan neemt een medewerker contact met u op om een afspraak te maken. Als uw aanvraag niet compleet is duurt de beoordeling langer.
Let op
Op dit moment is het erg druk. Het duurt nu langer voor we contact met u opnemen.
Wij gaan over naar een nieuw systeem voor de Basisregistratie Personen (BRP) om inwoners een betere en snellere service te bieden. De balies sluiten op 25 oktober om 11.00 uur. Ze gaan weer open op dinsdag 29 oktober om 10.00 uur. Ook online aanvragen nemen we dan niet in behandeling. Vanaf 29 oktober kunt u weer terecht voor deze diensten.
Aanpak
De checklist invullen
Maak eerst via Nederlandwereldwijd uw checklist. Na het invullen krijgt u een overzicht van de documenten die u nodig heeft.
Aan het einde van het webformulier uploadt u:
- de checklist
- de documenten uit het overzicht
- een kopie van uw identiteitsbewijs
Scan deze documenten en sla ze op vóór u het webformulier invult.
Vermist of gestolen
Is uw paspoort vermist of gestolen? Neem dan contact met ons op om een nieuw reisdocument aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
Burgerservicenummer
Geef in het webformulier aan als u geen Burgerservicenummer (BSN) heeft. U kan dit dan nog bij ons aanvragen.
Balieafspraak
Hebben we met u een afspraak gemaakt aan de balie? neem dan alle originele documenten én een pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden mee. De pasfoto moet voldoen aan de Nederlandse pasfoto-eisen.