TEARS. Made in Heerlen
“Limburgse designer kleedt Joost Klein en Ronnie Flex”, kopte L1 vorig jaar boven een artikel over de in Landgraaf geboren en getogen Naud Verboeket (27). Naud stuurt zijn kledingmerk TEARS de wereld in vanuit de Geleenstraat 40 in Heerlen. Hij deelt dit pand met de LAskatestore. Tot voor kort zat ook het culturele en sport platform KoolCult onder hetzelfde dak. “Ja”, beaamt Naud, “dit is wel een chille plek waar nieuwe dingen ontstaan.”

Naud vertelt aan de grote tafel in het kantoor boven zijn atelier in Geleenstraat 40:
“Heerlen heeft mij gevormd”. In mijn tienerjaren zocht ik een manier om mijzelf te uiten. Ik maakte kennis met de graffiti-cultuur, de hiphop-scene en nog andere scenes in Heerlen. De vrije expressie en vriendschappen die ik heb opgedaan in deze community’s hebben mij geïnspireerd, al ben ik er nooit onderdeel van geworden. Dat vind ik belangrijk: ik wil dingen maken die grenzen overstijgen.”
Naud vertelt dat hij altijd creatief is geweest. “Ik tekende altijd en overal op. En ik kleedde mij anders dan ‘normaal’.” Daar besloot hij iets mee te doen. “Tijdens mijn opleiding aan het Sint Lucas College in Boxtel is het balletje gaan rollen en is mijn merk TEARS ontstaan. De collectie startte met T-shirts maar bestaat inmiddels uit broeken, schoenen, hoodies, overhemden, jassen, zelfs sokken. Niet elk design sloeg aan; daar liepen mijn vrienden dan in”, lacht Naud. “Het succes kwam toen ik artiesten ben gaan stylen. Eerst waren dat tamelijk underground artiesten, maar later kozen ook bekende namen zoals Joost Klein, Ronnie Flex, Ray Fuego en S10 voor mijn kleding. Natuurlijk is het sick als je opdrachten krijgt van zulke artiesten. Toch staat voor mij mijn eigen werk en wat ik zelf wil vertellen altijd op één. Ik ben dan ook blij dat mijn kleding nu veel breder wordt gedragen. Dat is maar goed ook, ik maak ook kleding voor iedereen.”
Anti-hokjesdenken
Voor Naud draait alles om het doorbreken van hokjes. “Alleen omdat iemand zich anders kleedt, denkt of uit dan jij, wil dat niet zeggen dat diegene je niets kan leren. Onze generatie is daar gelukkig al verder in dan de vorige, maar er is nog veel te winnen. Het is makkelijk om iets te labelen en vervolgens te negeren, maar in die houding zit geen groei. Echte groei begint bij het gesprek, bij perspectief. Alleen zo kom je erachter dat je eerste oordeel vaak niet klopt. Zeker in tijden van ruis en chaos van buitenaf is het belangrijk dat we elkaar blijven opzoeken. Niets is eenduidig, alles heeft meerdere kanten. Je grootste vijand? Dat is wat mij betreft je eigen ego.”
Heerlen als thuisbasis
Naud besluit: “Mensen zijn soms verbaasd dat ik vanuit Heerlen werk. Natuurlijk, we zitten hier niet in het centrum van de actie maar hier hangt een fijne vibe. En er kan veel in Heerlen, als je vooraf maar goed communiceert. In de zomer gooien we de deuren open en zetten we een dj-set op het pleintje voor de winkel en chillen we met een club vrienden. Mensen in de stad zijn altijd blij als er iets aan de hand is. Ook festivals als BOOCH? en The Notorious IBE zijn supervet en nemen de hele stad mee. De community hier is tof. Maar er kleven ook andere voordelen aan ondernemen in Heerlen. Hier is het minder duur dan bijvoorbeeld in de Randstad. Dat is fijn omdat de druk om voorop te blijven lopen in ontwikkelingen in de fashion groot genoeg is. Omdat de mode zo snel verandert, moet je mee veranderen. Dus liever veranderingen voor zijn. Dat is de uitdaging in mijn vak. Wie weet wat de toekomst brengt. Ik zie mezelf wel residenties in steden als Parijs of Milaan doen. Maar ik denk dat ik altijd weer terug zal komen naar Heerlen. Dit is en blijft mijn basis.”