Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Meedoen in de maatschappij

Ziekte, een beperking of ouderdom kunnen ervoor zorgen dat u niet meer alles zelf kunt doen of regelen. Bijvoorbeeld dat u uw huis niet meer schoon kunt houden, geen gebruik meer kunt maken van het openbaar vervoer of moeite heeft om invulling aan uw dag te geven. Vaak helpen mensen in uw omgeving. Maar de gemeente kan ook helpen. Samen met u zoeken we dan naar een oplossing.

Als u zich bij de gemeente meldt, gaan we met u in gesprek. kijken samen met u welke problemen u in het dagelijks leven tegenkomt en welke oplossingen er zijn. Onze insteek hierbij is dat u zo lang mogelijk zelfstandig kunt blijven wonen en kunt meedoen in de maatschappij.

Afhankelijk van uw hulpvraag kunnen we onder andere met u spreken over:

  • Het verplaatsen in uw buurt en in de regio. Heeft u bijvoorbeeld een scootmobiel of taxipasje van Omnibuzz nodig?
  • Het normaal gebruik maken van uw woning. Heeft u bijvoorbeeld een traplift nodig, hulp in het huishouden of thuisbegeleiding?
  • Andere mensen ontmoeten. Wilt u bijvoorbeeld graag een dagbesteding?

 De gemeente beslist welke voorziening u krijgt. Wel mag u een persoonlijk plan inleveren. Daarin schrijft u welke hulp u nodig heeft. 

We bekijken wat u zelf nog kunt en of mensen uit uw omgeving u kunnen helpen. Denk aan uw partner, kinderen, familie, vrienden of buren. Of zijn er voorzieningen in de buurt, zoals een klusjesdienst, een maaltijdservice of vrijwilligers die helpen met de administratie of klusjes doen. Als het nodig is, regelt de gemeente voor u een persoonlijke oplossing. Dit heet een maatwerkvoorziening. Voorbeelden daarvan zijn een scootmobiel, huishoudelijke hulp, een traplift of een taxipasje van Omnibuzz. 

Voor een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo kan een eigen bijdrage gelden. Deze eigen bijdrage is maximaal €19,00 per maand. Inwoners met een inkomen op bijstandsniveau, hoeven geen eigen bijdrage te betalen. 

Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) int de eigen bijdrage. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de website van het CAK: www.hetcak.nl.
Het CAK is ook telefonisch bereikbaar via 0800-1925. 

Zo meldt u uw hulpvraag bij de gemeente:

  • U neemt contact op met de gemeente. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag dat ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger.
    • Heeft u niemand in uw omgeving die u met de melding kan helpen? Er zijn organisaties die cliëntondersteuning bieden en u met de hulpvraag kunnen helpen.
  • De gemeente maakt met u een afspraak voor een gesprek. Bij dit gesprek mag iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld uw partner of een cliëntondersteuner.
  • Tijdens het gesprek bespreekt u uw hulpvraag met de gemeente. U bespreekt de volgende zaken:
    • Wat kunt u nog zelf?
    • Wat kunnen mensen in uw omgeving voor u doen?
    • Zijn er gemeentelijke voorzieningen die uw probleem kunnen oplossen?
  • Na het gesprek schrijft de gemeente een verslag.
  • Staat in het verslag dat u een maatwerkvoorziening nodig heeft? Dan kunt u een aanvraag doen bij de gemeente. Het is soms mogelijk om een maatwerkvoorziening als persoonsgebonden budget (pgb) te ontvangen.

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.