Ziekte, een beperking of ouderdom kunnen ervoor zorgen dat u niet meer alles zelf kunt doen of regelen. Bijvoorbeeld:
Vaak helpen mensen in uw omgeving. Maar de gemeente kan ook helpen. Samen met u zoeken we dan naar een oplossing.
Als u zich bij de gemeente meldt, gaan we met u in gesprek. We kijken samen met u welke problemen u in het dagelijks leven tegenkomt en welke oplossingen er zijn. Onze insteek hierbij is dat u zo lang mogelijk zelfstandig kunt blijven wonen en kunt meedoen in de maatschappij.
Afhankelijk van uw hulpvraag kunnen we onder andere met u spreken over:
De gemeente beslist welke voorziening u krijgt. U mag wel een persoonlijk plan inleveren.
We bekijken wat u zelf nog kunt en of mensen uit uw omgeving u kunnen helpen. Denk aan uw partner, kinderen, familie, vrienden of buren. Of zijn er voorzieningen in de buurt, zoals:
Als het nodig is, regelt de gemeente voor u een persoonlijke oplossing. Dit heet een maatwerkvoorziening. Voorbeelden daarvan zijn een scootmobiel, huishoudelijke hulp, een traplift of een taxipasje van Omnibuzz.
Voor een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo kan een eigen bijdrage gelden:
Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) int de eigen bijdrage. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de website van het CAK: www.hetcak.nl.
Het CAK is ook telefonisch bereikbaar via 0800-1925.
Zo meldt u uw hulpvraag bij de gemeente:
Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.