Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen een Nederlands reisdocument aanvragen. Neem contact op met 1 van de 12 gemeenten waar dit mogelijk is.
Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Dat doet u bij 1 van de 12 grensgemeenten in Nederland. Of u gaat naar een ambassade of consulaat in het land waar u woont.
Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.
Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.
De voorwaarden om een Nederlands reisdocument aan te vragen als u in het buitenland woont zijn:
U kunt terecht in de volgende gemeenten:
Vraag bij de gemeente waar u het paspoort en/of identiteitskaart aanvraagt naar de kosten.
Zo vraagt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart bij 1 van de 12 grensgemeenten aan als u in het buitenland woont:
Vanaf 12 jaar mogen kinderen zonder toestemming van een ouder een identiteitskaart aanvragen. Voor kinderen onder de 18 jaar zijn er 2 mogelijkheden:
Is uw paspoort vermist of gestolen? Ga naar de gemeente om een nieuw reisdocument aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
Na 6 werkdagen kunt u uw paspoort of identiteitskaart ophalen bij de gemeente.
Heeft u het reisdocument sneller nodig? Misschien komt u in aanmerking voor een noodpaspoort van de Koninklijke Marechaussee. Meer informatie over het noodpaspoort vindt u op Marechaussee.nl.
Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.