Heeft u geen vaste woon- of verblijfplaats, of vertrekt u voor minder dan 8 maanden naar het buitenland? Misschien kunt u zich inschrijven op een briefadres.
U vraagt het gebruik van een briefadres aan bij de gemeente waar de briefadresverlener woont.
U kunt uw post tijdelijk ontvangen op een ander adres dan waar u verblijft. Bijvoorbeeld omdat u geen woning heeft. U vraagt een briefadres aan bij de gemeente.
Heeft u geen woonadres? Of woont u tijdelijk in een instelling? Dan kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres. Overheidsinstellingen, zoals UWV of de Belastingdienst, sturen uw post naar dit adres.
U kunt het adres van een kennis, bedrijf of instelling gebruiken als briefadres. De ontvanger moet ervoor zorgen dat de post bij u terechtkomt. U moet het gebruik van het briefadres aanvragen bij de gemeente.
Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.
De (hoofd)bewoner van het opgegeven briefadres geeft schriftelijke toestemming voor de inschrijving op het eigen woonadres. Zo zorgt de bewoner dat u via hem of haar bereikbaar bent.
Als u naar het buitenland vertrekt, kunt u geen briefadres in Nederland aanhouden. Woont u van een jaar ten minste tweederde van de tijd buiten Nederland, dan bent u verplicht uw vertrek uit Nederland en uw adres in het buitenland door te geven aan de gemeente.
De belangrijkste voorwaarden om een briefadres aan te vragen zijn:
Kunt u zelf aan een briefadres komen? Dan zijn dit de voorwaarden voor het briefadres:
Een briefadres aanvragen is gratis.
Heeft u al een adres dat u als briefadres kunt gebruiken?
Kunt u niet zelf aan een briefadres komen?
Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.